Versterk je immuunsysteem met homeopathie

Wat doe jij voor je immuunsysteem? We blijven bij verkouden of grieperige collega’s vandaan, wassen trouw onze handen, eten fruit, kopen hier en daar een vitaminetje, doen misschien zo nu en dan een detox-kuurtje en dan zou het toch goed moeten zijn? ….. Helaas is dat een fabel. Een goede gezondheid is eigenlijk best complex. Neem bijvoorbeeld alleen al ons immuunsysteem. Wist je dat ons immuunsysteem ouder is dan de mens! Cyanobaterien bezaten al een immuunsysteem. Zij behoren tot de oudste organismen op aarde. Een goed werkend immuunsysteem is super belangrijk en er wordt helaas zo simpel over gedacht. 

Wat is de definitie van immuunsysteem

Het immuunsysteem of afweersysteem is het verdedigingssysteem van een organisme tegen ziekte. De functie is zowel externe als interne ziekteverwekkers te bestrijden. De Latijnse term ‘immunis’ betekent vrijgesteld, verwijzend naar bescherming tegen indringers van buiten. De term ‘immuunsysteem’ verwijst naar de immuunrespons in meercellige organismen, waarin een groot aantal cellen en moleculen samenwerken om indringers te weren. 1

Het woord ‘systeem’ achter het woordje ‘immuun’ zegt eigenlijk al dat het een samenwerkend geheel is. Het is zelfs een enorm complex samenwerkend geheel. 

Het doel van het immuunsysteem

Het doel van je immuunsysteem is om je lichaam gezond te houden en infecties te voorkomen. Het is een prachtig mechanisme dat op verschillende niveaus bacteriën, virussen, lichaamsvreemde stoffen en gevaar herkent en vervolgens ook weghaalt. Een groot aantal ziekten wordt veroorzaakt door het falen of niet goed functioneren van het immuunsysteem. Dat komt vooral door verkeerde voeding, medicijngebruik en een ongezonde leefstijl.

 

De functies van het immuunsysteem

De functies van het immuunsysteem zijn: het herkennen en verwijderen van ziektekiemen, tumorcellen, lichaamsvreemde stoffen en gevaar. Het immuunsysteem speelt een belangrijke rol in de communicatie tussen de barrières en immuuncellen van zowel adaptieve als aangeboren immuunsysteem. Zie hieronder.

Drie verschillende mechanismes

  1. Het eerstelijns immuunsysteem: heeft voornamelijk als functie om het binnendringen van bacteriën, virussen en schimmels tegen te gaan. Hieronder vallen de darmen, longen, huid, slijmvliezen en alle lichaamsopeningen zoals bijvoorbeeld de mond. Ongeveer 80% van ons eerstelijns immuunsysteem vindt plaats in de slijmvliezen. Een gezonde slijmvliesbarrière is heel belangrijk voor ons hele immuunsysteem. Daarmee zijn de darmen een belangrijk onderdeel. Een goede darmflora is noodzakelijk. Naast een functie voor ons immuunsysteem hebben onze darmen ook een functie voor voedselvertering. De juiste voeding eten is daarom belangrijk! Eet zo min mogelijk bewerkt voedsel, suikers, zuivelproducten en granen. Ga wijs om met E-nummers. Een belangrijk onderdeel van het menu moet bestaan uit: groente, fruit, noten, zaden en eiwitten uit vlees en/of vis. Voorgeschreven supplementen kunnen zijn: L-glutamine (slijmvlies hersteller en verbeteraar), soms samen met N-acetyl glucosamine en daarnaast probiotica. Zink(methionine) kan helpen de darmwand te repareren. Omega-3 kan in zijn algemeenheid helpen bij het eerstelijns immuunsysteem. Belangrijk is om eerst de spijsvertering te verbeteren en dan de darmwand te repareren. 
  2. Het tweedellijns immuunsysteem = het aangeboren immuunsysteem: richt zich op de algemene afweer. Niet op één ziekteverwekker, maar op alle ziekteverwekkers die in het lichaam voorkomen. Dit systeem bestaat vooral uit witte bloedcellen. Dit immuunsysteem is voor ieder mens uniek. Het is een snel reagerend systeem en brengt meestal een ontstekingsreactie te weeg. Daarnaast brengt het ons adaptieve systeem op gang. Dit onderdeel van het immuunsysteem heeft geen geheugencellen en leert daarom niet. Verbetering van dit deel van het immuunsysteem kan vooral door het voorkomen en het remmen van ontstekingen. Een belangrijk middel daarvoor is Omega 3 (bevat DHA en EPA). Omega 3 zorgt ervoor dat de ontstekingsreactie weer ‘uit’ gaat. Van Curcumine is bekend dat het een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van chronische ontstekingen. Zorg ook voor voldoende inname van Vitamine A en D. Alles zo min mogelijk uit supplementen. Beter is alles uit voeding te halen. 
  3. Het derdelijns immuunsysteem = het adaptieve immuunsysteem: dat is het verworven immuunsysteem. Dit deel van het immuunsysteem gaat pas werken als de barrières en het aangeboren immuunsysteem falen om de besmetting op te lossen. Het is langzaam werkend. Dit immuunsysteem heeft wel een geheugen. Van dit geheugen wordt gebruik gemaakt bij het ontwikkelen van vaccins. Hier wordt ook duidelijk dat het af en toe doormaken van een besmetting je immuunsysteem sterker maakt. Er zijn 2 soorten adaptieve immuunsystemen: het ene systeem (cellulair systeem) speelt zich af in de witte bloedcellen, terwijl het andere systeem (het humorale systeem) zich in bloed en lichaamsvloeistoffen afspeelt. Als het cellulaire systeem overbelast wordt dan kunnen er auto-immuunziektes, MS of andere ontstekingsziektes zoals bijvoorbeeld reuma ontstaan. Wanneer het humorale systeem overbelast is, zal zich dit uiten in allergieën, eczeem of astma. 
Daarnaast zijn zowel bij het aangeboren als het verworven afweersysteem cytokinen betrokken. Cytokinen zijn boodschappers van het immuunsysteem. Zij signalen de indringers en zorgen ervoor dat het juiste systeem wordt geactiveerd. 

Ondersteuning van het immuunsysteem

Wat kun je doen om je immuunsysteem zo goed mogelijk te ondersteunen? 

  • eet dagelijks (bio)logische gevarieerde voeding (deze voeding groeit onder natuurlijke omstandigheden, waarbij ze zelf zorgen voor hun afweer en mogen groeien in hun eigen tempo). Zowel veel groente als fruit en noten. Deze bevatten flavonoïden (Dit zijn natuurlijke bestanddelen van planten. Ze hebben een antioxidant werking en geven kleur aan groente en fruit.)  
  • drink voldoende (ca 1,5 l water en/of kruidenthee)
  • slaap voldoende (ca. 8 uur) (rust voor het lichaam)
  • neem voldoende rust / ontspanning gedurende de dag 
  • beweeg minimaal een half uur per dag (wandelen is prima). Endorfines die vrij komen bij beweging geven een enorme ‘boost’ aan het immuunsysteem.
  • Zorg voor voldoende vitamines in je eten en neem de volgende supplementen C (altijd), D3 (november t/m april) en zink (nu bij Corona + bij periodes van stress). Hierover heb ik de volgende blogs geschreven: blog Vitamine C, blog Vitamine D3
  • Pas op voor o.a.: roken, alcohol, foute E-nummers (hierover volgt info), foute vetten (hierover volgt info), geraffineerde koolhydraten en zetmeel. (hierover kun je veel informatie vinden op de site van Juglen Zwaan).
  • Vermijd zoveel mogelijk stress!!! Stress zorgt voor een chronische ontstekingsactiviteit in het lichaam; een immuunsysteem dat constant aan staat. In veel gevallen functioneert zowel het aangeboren als het verworven immuunsysteem niet naar behoren en is het moeilijker indringers te herkennen. 
  • En als laatste: het is niet altijd zinvol om koorts te onderdrukken. Het af en toe triggeren van het immuunsysteem kan het geheugen helpen.

Een alternatieve benadering

In de alternatieve benadering van ons immuunsysteem worden verschillende woorden gebruikt in plaats van het woord ‘immuunsysteem’. Hieronder een opsomming:

  • veerkracht (hierbij is ook de mentale component meegenomen – hoe goed kun je triggers weerstaan)
  • geneeskracht (hierbij is ook de mentale component meegenomen)
  • zelfgenezend vermogen (is het vermogen om zelf te herstellen van bijvoorbeeld een ontsteking in een gewricht met behulp van homeopathie, acupunctuur, en meer) 
  • zelfhelend vermogen (is het vermogen om je over te geven aan het universum – je accepteert je ziekte – je zorgt voor een heldere geest (vrij van zorgen en ballast en dergelijke) – het doel is niet meer genezen, maar de mens te worden wie je bedoeld was te zijn – en daarmee zou de ziekte kunnen verdwijnen. 
  • zelfherstellend vermogen (is het vermogen om zelf te herstellen van bijvoorbeeld een wondje)
  • vitaliteit (hierbij is ook de mentale component meegenomen + hoe goed kun je jezelf nog redden in het dagelijks leven)

Holistische visie

Holistisch, betekent dat je iets in zijn geheel bekijkt. Simpel gezegd: de mens is niet opgebouwd uit losse onderdelen, maar is een groot samenwerkend geheel. Zo schreef ik in mijn artikel over levenskracht dat het immuunsysteem een onderdeel is van een groter geheel. Belangrijk daarom is, dat je niet alleen aandacht schenkt aan je immuunsysteem, maar aan de totaliteit van lichaam, geest en ziel. Lichaam, geest en ziel werken samen als één geheel en moeten goed ‘gevoed’ en ‘verzorgd’ worden. Samen houden ze een gezonde ’totaliteit’ in stand. 

‘Als je goed wilt zorgen voor ‘de totaliteit’, denk dan ook aan het volgende: 

  • zorg voor prettige sociale contacten
  • mediteer een kwartier per dag (rust voor de geest)
  • doe waar je blij van wordt (goed in je vel zitten en goed zorgen voor jezelf – heel belangrijk worden dan: liefde, humor thuisbasis, werkleven en zingeving)

Versterk 'je totaliteit' met homeopathie en daarmee tegelijk je immuunsysteem

Door allerlei oorzaken en omstandigheden kun je ziek worden. We kunnen in een consult bespreken waar het hapert en de mogelijke oorsprong achterhalen. Vervolgens kun je er aan gaan werken. Een homeopathisch middel ondersteunt je in totaliteit (lichaam, geest en ziel) en daarmee ook je immuunsysteem. De middelen stimuleren je eigen van nature aanwezige levenskracht, zowel lichamelijk als geestelijk. Er vind geen onderdrukking van je klacht plaats. Behandeling vind plaats aan de bron. 

Een voorbeeld

Angst tijdens Corona
Velen waren angstig (= stress = ondermijning immuunsysteem) tijdens Corona. In India was een middel tegen angst HET aanbevolen middel voor alle mensen. Als je de angst weg kunt nemen, zijn de mensen veel relaxter. En een relaxte geest heeft een sterker immuunsysteem en men is daardoor lang niet zo vatbaar voor ziektes als een angstige geest. 

(het middel mag ik niet aangeven van de overheid)

 

De natuur is ons eenvoudige voorbeeld; het IS er allemaal al! Geneeskracht zit in de natuur zelf en ook in jou. Een kwestie van geloven, zien en vertrouwen! 

Bronnen:

1. Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Immuunsysteem – gelezen op 11 juli 2022
2. Ortho Health Foundation: https://www.sohf.nl/blog/immuniteit – gelezen op 20 juli 2022
3. Naturafoundation: https://www.naturafoundation.nl/kenniscentrum/artikelen/microbioom-en-virusweerstand – gelezen op 25 juli 2022
4. Kanker.be https://www.kanker.be/nieuws/een-recente-deense-studie-toont-een-verband-tussen-de-consumptie-van-flavonoiden-en-een